fredag 16. juli 2010

Import av bil

Endelig er bilen importert. Det er ikke lite papirarbeid (7 skjema). Modellen eksisterer ikke i Sveits da den har så liten motor. I dag var det inspeksjon hos biltilsynet. "Møt opp 14.13 i spor 7. Møt opp 5 minutter før i kontroll-luken med alle papirer klare". 14.13.00 kom inspektøren. Han snakket til meg på det rare språket, og jeg spør forsiktig om han snakker engelsk på tysk. "Du er i Sveits nå, her er det tysk som gjelder.". Bilen var ikke vasket bak hjulene før inspeksjonen. Det var "særdeles seriøst viktig at man gjør". "For man pusser vel tennene før man skal til tannlegen?". Motoren var helt blank og pen etter vask, men det hjalp lite. Og så hadde jeg ikke sagt fra om at det var tilhengerfeste på bilen (ingen hadde spurt, ingen plass å krysse av osv). "Her må vi nok sette opp enda en time med inspeksjon.". "Det kan ikke være gøy å være i Sveits uten å snakke tysk, hvor lenge har du vært her?" Jeg hadde ingen papirer som anga max turtall og ved hvilket turtall max effekt befant seg. Her brukte vi mye tid på å pløye alle mulige dokumenter. Det var ikke bare visuell inspeksjon, og bremse/støtdemper test, her var det full fart på en testbane også. Etter et par timer var vi ferdig. Da slapp jeg å bestille en ny time til inspeksjon for hengerfeste (akkurat som at jeg ikke skjønte det), slik at vi liksom skulle være venner. Dessuten snakket han flytende engelsk etter å ha bodd i USA i 3 år, men han likte ikke at folk spurte om å snakke engelsk. Han hadde jo tross alt lært seg engelsk i USA. Vi er alle forskjellige. Jeg måtte signere på at jeg selv skulle vaske bilen bak hjulene og sjekke bremseslangene. Jeg måtte gi fra meg de norske skiltene og vognkortet. De nye skiltene passet ikke så jeg kjørte hjem uten skilt på (det var jo så varmt og jeg var lei og sliten). For de som kjenner Sveits så vet man at dette er kanskje ikke noe man gjør. Det er som å springe rundt naken i en sør-stat i USA, med dynamitt i hånden. Det blir vel like spennende å se om jeg kan bilen tilbake i Norge en eller annen gang uten å betale all verdens gebyrer...

Ingen kommentarer: