søndag 10. oktober 2010

In Wald med Kindergarten


Fredag var endelig dagen da Ella og jeg skulle være med Mari sin klasse i skogen. Jeg hadde meldt meg på som turfølge,da det er kjekt med en ekstra voksen når man drar på skogstur med 20 barn. Men læreren hadde full kontroll. Mari var så glad for at vi skulle være med og hadde gledet seg til dette i lang tid.Ikke minst Ella. Det var kjempestas for Ella å få leie de andre barna og hun svarte ja hele tiden da hun ble spurt om noe. Om hun forstod hva de sa, er ikke så farlig.
I skogen samlet vi pinner for å lage bål og etter maten,var det tid for litt læring. De skulle finne blad i 3 ulike fargestadier og nøtter etc..og de lærte litt om ulike tresorter...tror jeg. Ikke enkelt å forstå sveitsertysk altså.Læreren selv sier han ikke forstår alle sveitserne da det fins så mange ulike dialekter. Og barna de pratet og hadde mye og fortelle meg.Jeg smilte og svarte ofte: Ja,genau...Mari måtte oversette noen ganger,men det kan hende at noen synes Mari har en rar mamma som svarte mye rart.

Ingen kommentarer: