lørdag 1. mai 2010

Fikse kameralinse selv..hmm



Den flotte kameralinsen Canon 17-85mm IS gikk i stykker etter bare 2 år. Autofocus virker bare når linsa er helt åpen. Den har blitt behandlet fint og ikke brukt ekstremt mye. Det er en ganske kostbar linse. Utrolig irriterende.

Jeg søkte derfor litt på nettet og fant at det var et problem med linsa at en ledning gikk i stykker. Symptomene var akkurat de samme som jeg hadde. Jeg fant en billig del på ebay som burde passe, med helt ny ledning.


Skrujern ble kjøpt på Migros til 20 kr og da var det vel bare å sette i gang. Jammen mange deler i ei slik linse. Og det er helt håpløst å finne ut hvordan man skal skru det sammen igjen.


Noen av delene var så små at jeg ikke fant de igjen i kaffekoppen.

Etter tilsammen 8 timers hard innsats (og mange forsøk) hadde jeg klart å bytte delen. Delen er helt innerst i linsa, og det meste må demonteres.


Det eneste problemet er at linsa virket akkurat som før jeg begynte. Det var sikkert ikke ledningen likevel da... Kanskje kretskortet må byttes. Hva lærte jeg:

1. Det er mulig å skru opp en linse og sette den sammen igjen. Det er mye enklere andre gangen.
2. Det er lurt å ha en håndduk på bordet. Skruene spretter ikke når man mister de, og man får ikke skrammer på glassene. En hvit håndduk gjøre det lett å finne igjen småting.
3. Pinsett er et must
4. Det hadde vært mye enklere hvis jeg hadde hatt skrujern som passet til jobben. Jeg klarte å ødelegge en skrue. Magnetiske skrujern hadde vært kjekt.
5. Plastikken var utrolig sprø, og jeg knakk et par fester.
6. Ta bilder underveis for å huske hvordan ting skal skrues sammen. Alle skruer og ledninger, detaljer.
7. Legge skruene og smådeler i kopper og fat i rekkefølge.
8. Man har ikke alltid flaks. Linsen ble ikke noe bedre.

1 kommentar:

olav sa...

høres ut som det er variabel lysmotstand som er defekt. Det kan hende den sitter i kameraet. Du må prøve å demontere kameraet å finne denne. Lykke til